• Fashion News  • O udržitelné a lokální značky je v Česku velký zájem. Zákazníkovi chybí velká část plnohodnotných informací

O udržitelné a lokální značky je v Česku velký zájem. Zákazníkovi chybí velká část plnohodnotných informací

Kde najít udržitelný a lokální výrobek? Poptávka je veliká. Největší český vyhledávač módy GLAMI.cz dlouhodobě provádí výzkum Fashion (Re)search, který mapuje nákupní zvyklosti Čechů napříč věkovými kategoriemi. Při aktuální průzkum za poslední období odhalil několik důležitých faktů, které se stávají nepostradatelné při nakupování.

Celkový průzkum probíhal v dubnu 2019, kterého se zúčastnilo 5 000 respondentů a výzkum se zaměřil na všeobecnou znalost problematiky módního průmyslu, zjišťoval, zda Češi chápou pojem udržitelná móda a nakupují české lokální značky. 

„Z aktuálního zjištění se prokázalo, že lidé mají zájem nakupovat a připlatit si za udržitelnou módu. Problém je ovšem v tom, že téměř polovina Čechů neví, které značky jsou udržitelné a co tento pojem obnáší,“ vysvětluje Hana Zachová, Brand Manager GLAMI.cz.

Z průzkum vyplývá, že celkem 82 % Čechů věří, že oblečení vyrobené v České republice má lepší vlastnosti než to dovezené z asijských zemí. Přes 45 % Čechů se shoduje, že v posledním roce zakoupilo udržitelný produkt, ale problémovým faktorem je, že velké množství neumí jmenovat žádnou udržitelnou značku. Znalost udržitelných značek a produktů je mezi českou populací na nízké úrovni. Jen málo kdo zná udržitelné značky v globálním měřítku jako je Patagonia, Nomads nebo Stella McCartney.

Za udržitelný produkt je zákazník ochoten si připlatit

Přímo 76 % Čechů a 82 % Slováků pozitivně reagovali na to, že jsou ochotni si za udržitelný produkt připlatit. Data z výzkumu vyhodnotila také, že roste všeobecné povědomí o problematice módního průmyslu, a to v počtu 90 % oslovených. Dvě třetiny dotázaných by si rozmysleli nákup pokud by se dozvěděli, že značka používá neetické praktiky výroby. Narůstá zájem o to, zda značka praktikuje férové pracovní podmínky, svými výroby neznečišťuje životní prostředí a jestli je produkt lokální.

Celkový průzkum za poslední období dokazuje, že o nákup oblečení vyrobeného v České republice má zájem 84 % dotázaných a 21 % z nich výrobky reálně v posledním roce zakoupilo a 9 % je ochotno za lokální produkty zaplatit více. V Česku patříme mezi šetrné národy, kdy své oblečení nosíme více než 30 krát a většinou je používáme na alternativní způsoby. Ve chvíli, kdy doslouží, jako např. na nošení na doma, na hadry nebo je darujeme známým a na charitu.

Rapidní nárůst nákupů oblečení v second-handech

Přes 13 % české populace nakupuje své oblečení v second-handech. Tyto data násldně dokazují, že je to velká část než nákup produktu od designérů (5 % uživatelů) nebo v luxusních buticích (6 % uživatelů). Zbylá část dotázaných uvedlo jako odopověď, že oblečení pořizují na tržnicích, šijí si vlastní nebo dávají oblečení novou šanci na základě přešití.

Trendy už netáhnou, ale nadčasovost je velká investice

Trendy a aktuální kousky nakupuje pouze 13% dotázaných, oproti tomu nadčasové oblečení kupuje 21 % respondentů. Ostatní uvedli, že nejraději kombinují obě dvě varianty možnosti při nakupování. Poměrně velká část 72% dotázaných se shoduje, že v případě investice do módy je důležitá ekologičnost materiálů.

Zákazníkovi chybí velká část plnohodnotných informací

Velkým problém je, že českým uživatelům internetu všeobecně chybí přehledné informace o materiálech. Zda jsou recyklovatelné a organické. Přes 10 % dotazaných odpovědělo, že nedokáže rozpoznat udržitelné materiály. Z další plnohodnotné informace při nákupování zákaznikovi chybí povědomí o etice značek, příběh značky a kde je možné produkt zakoupit. Neznalost, kde lokální výrobky zakoupit je velkou bariérou pro velkou část 71 % odpovídajích. Data samotně dokazují, že lidé mají opravdový zájem dozvědět se příběh značky oblečení, které nosí. Přes 77 % lidí zajímá, kde a kým byl produkt vyroben, co má značka za cíl a jak odlišuje od konkurence.

Pro velkou část české populace je udržitelnost široký a často nejasný pojem. S těmi daty se rozhodl největší českých vyhledáváč GLAMI.cz dál pracovat a spustil na svých stránkách dvě nové speciální sekce. Bere v podtaz, že je nutné, aby se tato znalost prohloubila a zárověň došlo k podpoře lokálních designérů.

„Věříme, že díky nové speciální sekci u nás uživatelé objeví novou inspiraci pro nákup udržitelných a českých značek, které se snaží udělat něco dobrého pro naši planetu a zároveň chceme pomoci našim uživatelům nakupovat smysluplněji a zodpovědněji,“ dodává Hana Zachová, Brand Manager GLAMI.cz.

Odteď najdete na GLAMI.cz speciální místo pro udržitelnou módou, aby ji mohl objevit opravdu každý. V jedné sekci s názvem UDRŽITELNÉ najdete značky, které prochází výběrem několika na sobě nezávislých zdrojů, aby byla skutečně ověřena jejich etika a musí splnit alespoň 4 z 5 bodů udržitelnosti, které si GLAMI.cz definovalo. Aby značka odznak získala, nesmí ji být cizí dodržovat pracovní podmínky a bezpečnost zaměstnanců, vyrábět z organických nebo recyklovatelných materiálů způsobem šetrným k životnímu prostředí.  Druhá speciální sekce ČESKÝ DESIGN, kde jsou vpříběhy českých značek tak, aby je lidé mohli jednoduše objevit, dozvědět se o nich vše důležité a zároveň koupit na jednom místě.

Zdroj fotografií: archiv GLAMI

Marketing manager