Black Friday – jak vznikl, jak funguje?
Spotřební zboží, oblečení na sport, oblečení na ven, spodní prádlo nebo věci pro děti s až 70% (někdy i větší) slevou, to je Černý pátek známější pod názvem Black Friday. Je to den, kdy můžete prakticky všechno nakoupit za diametrálně nižší ceny než obvykle. Jak tento pojem vznikl?
Black Friday se poprvé objevil v souvislosti s hlubokou hospodářskou krizí roku 1869, kdy americkou ekonomiku zasáhl pokles cen zlata. Tak jak ho ale známe my, tedy ve spojení s výprodejem, vznikl v roce 1929. Tento rok krachla newyorská burza a zničení obchodníci začali prodávat své zboží se slevami, aby měli alespoň nějaký výdělek a zákazníkům vrátili chuť k nakupování.
Proč je pátek zrovna černý? Odpověď je jednoduchá, během roku se obchodníci dostali do ztrát, tedy do červených čísel, den po Díkuvzdání, tedy v momentu předvánoční nákupní horečky se dostali do čísel černých, tedy do plusových ziskových hodnot. S pojmem Black Friday se pojí i označení filadelfské policie pro dopravní zmatek v rámci předvánočních slevových nákupů.
Můžete se ovšem setkat i s teorií, že v 19. století, den po Díkuvzdání, si mohli vlastníci jižanských plantáží koupit černého otroka se slevou. Jedná se o teorii nepodloženou, ale přesto díky ní někteří černý pátek odmítají a sabotují.
U většiny lidí je však Black Friday oblíbený den, protože mohou koupit nejen vánoční dárky za naprosto skvělé ceny a nevadí jim kvůli tomu stát hodiny a hodiny ve frontě před otevřením obchodů a hodiny ve frontách u kas. Takovéto davové šílenství je ovšem občas doprovázeno, roztržkami, hádkami a bylo i pár případů, kdy byli lidé v touze po levném zboží ušlapáni davem.
V České republice tento trend zahájila roku 2011 společnost Apple a rok co rok se těší větší a větší oblibě a zapojuje se do ní více obchodů a společností. Letošní rok se na Black Friday můžete těšit 29. listopadu. Nakupovat můžete nejen v kamenných prodejnách, ale i na e-shopu.