• Lifestyle  • FUCK CANCER! křičí společně onkologičtí pacienti i známé osobnosti

FUCK CANCER! křičí společně onkologičtí pacienti i známé osobnosti

Odstartovala doposud největší česká osvětová kampaň v oblasti tématu rakoviny mladých. „Nemáme problém se slovem FUCK, ale se slovem CANCER!“ hlásají její tvůrci.

Tvůrci kampaně FUCK CANCER, která oficiálně odstartovala v sobotu 23. dubna na pražském Majálesu, se rozhodli rakovině vzkázat, co si o ní myslí. A rozhodně nezůstávají jen u slov. Chtějí šířit osvětu a s empatií podpořit nemocné i jejich blízké. V projektu spojili své síly nejen onkologičtí pacienti, ale i známé osobnosti, aby společně prolomili tabu a dodali sílu bojovat těm, kteří se s nemocí potýkají.

Rakovina není jen dogmatem starší populace, postihuje i adolescenty a mladé dospělé. Každý rok v České republice onemocní zhoubným nádorovým onemocněním 450 mladých lidí. Smyslem projektu FUCK CANCER je mimo jiné, aby onkologičtí pacienti či jejich blízcí dostávali informace nejen o nemoci, ale o všem, co jim může pomoci ulehčit tyto těžké chvíle.

„Je třeba si uvědomit, že před nimi se život teprve otevírá a najednou před vás někdo přijde a zabouchne před vámi dveře a řekne: ‚Moment, tebe se to netýká, ty tady teď budeš bojovat o svůj vlastní život.‘ To je totální šok a ztráta všech jistot, odtrhnutí od kamarádů, od přátel, od rodiny,“ říká MUDr. Viera Bajčiová, CSc., onkoložka a garantka projektu FUCK CANCER.

Cílem kampaně je spojovat organizace, nadace, spolky, projekty i jednotlivce, kteří pomáhají nejen šířit osvětu v oblasti nádorových onemocnění, ale zároveň pomáhají onkologickým pacientům zlepšit jejich zdravotní stav, psychiku i finanční situaci v době, kdy to opravdu potřebují. Vznikne tak platforma, která bude sloužit jako rozcestník, a bude propojovat a pomáhat v tom největším rozsahu. Kampaň vyzve i mladou generaci, aby se na kampani do budoucna podílela například svojí kreativitou.

Projekt je inspirován celosvětovým konceptem boje proti rakovině. Tento pojem je volně používán již od roku 2005. Za toto označení se staví mnoho onkologických pacientů i jejich podporovatelů bez rozdílu věku či národnosti. Symbolem kampaně není však zvednutý prostředníček, ale levandulový cylindr, který hrdě nosí nejen onkologičtí pacienti, ale i jejich podporovatelé z řad široké veřejnosti společně s odborníky a veřejně známými osobnostmi. Levandulový cylindr je podle zakladatele projektu Petra Vančury znamením odvahy a síly a zároveň vyjádřením podpory těm, kteří se s onkologickým onemocněním potýkají. Vančura se tématu věnuje dlouhodobě – byl například u počátků komunikace dnes kultovního Movemberu.

Jmenovitě se mezi tzv. Soldiers a Heroes přidali MMA zápasník David Kozma, rapperka Sharlota, ilustrátorka Eliška Podzimková, influencerka Natálie Kotková, zpěvačka Zea, DJ a producent NobodyListen či moderátor a digitální tvůrce Martin Mikyska alias Mikýř.

Heslem kampaně je „Empatie místo apatie.“ Chtějí ukázat veřejnosti, jak se chovat směrem k pacientům, jak s nimi komunikovat a jak efektivně nabídnout pomocnou ruku. ,,Nesmírně posilující je pro nemocného či pečujícího to, když dostane impuls a pocit, že o něj někdo projevuje zájem, že na něj myslí,“ říká Pavla Doláková, psychoterapeutka a další garantka projektu a dodává: „Empatie je respekt vůči druhému, vůči jeho prožívání, vůči jeho pocitům. Empatie je apel na lidskost.“

Více se o projektu dozvíte na webu či Instagramu spolku. K podpoře dobré věci můžete přispět na Hithitu.

Zdroj: FUCK CANCER