Jak z vlastního jména vytvořit prodejnou značku?
Yves Saint-Laurent, Louis Vuitton, Christian Loboutin, Vera Wang…jména, která zná celý svět. I u nás jsou však vlastní jména, coby obchodní značka, velice oblíbená. Co se týče českého módního rybníčku, můžeme připomenout Beátu Rajskou, Blanku Matragi či Josefa Klíra.
Jak je vidět, některé značky nešly pro inspiraci příliš daleko a využily vlastní jméno. A pokud jsou zakladatelé dva, lze to vyřešit například spojením jejich jmen. Výborným příkladem je například Badgley Mischka, kde za slavnou značkou stojí Mark Badgley a James Mischka. Vlastním jménem se můžete třeba jen inspirovat pro vytvoření zkratky…H&M, úspěšný módní řetězec je výsledkem spolupráce Hennese a Mauritze.
Ne každý však má jméno, které by mohlo prodávat. Například i slavný francouzský návrhář Yves Saint-Laurent, celým jménem Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent, věděl, že je třeba myslet na jazyk veřejnosti, a ve své značce vypustil nějaké to jméno.
Výhodou (i když někdy možná spíš nevýhodou) vlastního jména jako obchodní značky je, že většina veřejnosti si nabízený produkt/službu automaticky spojí s určitou osobou (logicky). Tedy v případě, že má opravdu takové renomé. Samozřejmě image produktu tak vytváří zejména právě nositel obchodního jména, tedy samotný prodejce. Jeho vystupování, chování, vzhled – vše se odráží v nabízených produktech.
Pokud jde o cílovou skupinu, většina lidí raději přijímá něco konkrétního a ne pouze abstraktní pojmy. V případě, že víme, kdo za značkou stojí (což je při použití vlastního jména snadnější), je cesta k prezentaci daných produktů svým způsobem jednodušší.
Základem výběru obchodního jména a prodejní značky je zvolit srozumitelný, dobře zapamatovatelný a bezesporu unikátní název. V oblasti módy, designu, kosmetiky, šperků a dalších zejména ručně vyráběných výrobků je velice populární využívat právě vlastní jména. Bohužel každý nemá to štěstí, že je jeho jméno jedinečné. Smůlu má například paní Marie Novotná, jejíž křestní jméno i příjmení se skloňuje na každém kroku. Výhodou originálních značek je především jejich snadnější vyhledávání, což hraje v dnešním virtuálním světě obrovskou roli.