• Fashion News  • Kolekce Kubistik zlatnictví JK Jitka Kudláčková – minimalismus bez zbytečných příkras

Kolekce Kubistik zlatnictví JK Jitka Kudláčková – minimalismus bez zbytečných příkras

Přelom 19. a 20. století. Avantgardní umělecké hnutí inspirované africkým, mikronéským a indiánským uměním. Prostorová koncepce, kdy se předmět zobrazuje z mnoha úhlů, ne jen z jednoho. Geometrie tvaru, nejčastěji krychle (cubus). Jména jako Georges Braque, Pablo Picasso, Josef Gočár, Emil Filla, Václav Špála nebo Otakar Kubín. Stavby a díla jako Avignonské slečny, Las Meninas, Dům U Černé Matky Boží, Grand Café Orient nebo Kovařovicova vila. To je kubismus.

Právě tímto směrem se inspirovalo zlatnictví JK Jitka Kudláčková při vytváření unikátní kolekce Kubistik, která se vymyká obvyklým romantickým vzezřením šperků, na které jsme od této společnosti zvyklí. Vyniká techničtějším i unisexovým pojetím, takže si v každém kousku můžou najít to své jak ženy, tak muži. Vytvořena byla designérem a zlatníkem firmy Josefem Kozákem. Tváří se pak stala tanečnice a finalistka soutěže StarDance Natálie Otáhalová.

Designér Josef Kozák, který je již sedmým rokem členem uměleckého týmu zlatnictví JK Jitka Kudláčková, se dříve věnoval restaurování historických předmětů, ale vždycky si přál a toužil vytvořit něco svého. Dostal příležitost, a vznikla tak kolekce Kubistik, která je minimalistická stejně jako umělecký směr, z něhož vychází, ale zároveň rafinovaná. Je opakem organických motivů a obnažením surového materiálu bez příkras. Své uplatnění v ní našly kameny, které se ve špercích často nevidí, jako je černý onyx či barevné acháty.

Inspirací k vytvoření této kolekce se staly věci, budovy, díla, která kolem sebe vídáme a která jsou známá, příkladně Dům u Černé Matky boží, Kovařovicova kubistická vila či kubistický trojdům pod Vyšehradem. Sám designér říká: „Mám rád technické věci, což se odráží i ve vzhledu šperků Kubistik. Skvělé také je, že na kolekci vidíte různé barvy, odlesky, a přitom se jedná stále o jeden materiál. Měl jsem představu, že jedna část bude umělecká linka, čistý kubismus, a pak bych rád ještě v kolekci ukázal lidem poctivou práci se surovým zlatem. Chtěl bych tento kov představit jinak, než jak ho lidé znají z výloh. Možná podobně jako sochař jsem vyšel z hmoty, s níž pracuji. Vše se točí kolem ústředního motivu surové koule.“

Kolekce Kubistik vznikala zhruba tři čtvrtě roku a primárně bylo využito metody ztraceného vosku a lití. Stejně jako i jiné kolekce z dílny této šperkařské firmy vyniká i tato kolekce originalitou, různorodostí, poctivou zlatnickou prací, zajímavými nápady. Unisexové pojetí má pak za cíl rozšířit nabídku i pánských šperků. V kolekci najdete v současné době náušnice, prsteny, náramky, manžetové knoflíčky, ale postupně se nabídka rozšiřuje. „Vnímám u kolekce její velkou variabilitu, to, že se nemusíme omezovat v tom, jestli to má muž či žena, u jednotlivých kousků se také jako u jiných kolekcí dají se uzpůsobit velikosti. Několik kousků z kolekce jsme ukázali před oficiálním představením našim zákazníkům a musím říct, že nás mile překvapily kladné reakce. Připisujeme to i tomu, že kubismus je takovým českým fenoménem. Josef při práci pozoroval kubistické budovy a další věci v Praze, které s tím souvisí,“ říká Dušan Mlynarčík, ředitel JK Jitka Kudláčková.

A jaký tanec by podle ní nejlépe tuto kolekci vystihoval? „Šperky Kubistik jsou elegantní, a přitom vynikají, hodila by se mi k nim rumba, která je jemná a vášnivá zároveň, nebo i paso doble,“ dodala tanečnice.

Specifičnost této kolekce si zasloužila i speciální aranžmá v showroomu, k jehož vytvoření byl přizván designér Petr Lukáš Racek. „Vytvořil jsem něco, co připomíná kubistickou stavbu, konkrétně tvary i hrboly omítky. Součástí jsou i kontrastní matné černé plochy, na kterých mohou šperky zářit,“ uvedl výtvarník.

Kolekce Kubistik je zkrátka oslavou oblíbeného uměleckého směru počátku 20. století – kubismu, především pak architektury. Přesvědčit se o tom můžete v showroomu zlatnictví v budově Filadelfie na Praze 4 nebo na www.jk.cz.

Zdroje: 1, 2, 3, 4