West Side Story: Romeo a Julie v ulicích New Yorku
Steven Spielberg se poprvé za svou legendární kariéru pouští do žánru muzikálu a rovnou při té příležitosti přepisuje jednu z největších klasik žánru. Nová verze West Side Story přesně šedesát let od premiéry původní úspěšné filmové adaptace vstoupila do kin a aspiruje na jeden z nejlepších filmů roku.
Každý snímek, na kterém pracuje Steven Spielberg, doprovází velká očekávání. A u West Side Story to platí dvojnásob. Tomuto příběhu vyprávěnému skrze dnes již legendární písně propadl už v dětství a od roku 2014 vážně uvažoval o tom, že ho zrežíruje. Spielberg za svou padesátiletou kariéru zkusil téměř každý hollywoodský žánr – tentokrát poprvé muzikál. Jeho ztvárnění West Side Story je věrohodnou a opulentní aktualizací broadwayské klasiky a původní filmové adaptace z roku 1961, která získala celkem deset Oscarů a vstoupila do historie jako jeden z nejoceňovanějších filmových muzikálů všech dob. Nová verze se svými kvalitami rozhodně nezaostává.
West Side Story vypráví příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. Ve stínech rostoucích mrakodrapů bojují chudí mladiství o teritorium: američtí běloši Tryskáči a portorikánští přistěhovalci Žraloci. Jejich svár se vyhrotí v momentě, kdy mezi představitelem Tryskáčů Tonym (Ansel Elgort) a Mariou (Rachel Zegler), sestrou lídra gangu Portorikánců Bernarda (David Alvarez), vznikne pouto jak ze shakespearovské romance.
Scénář má blíže k broadwayské inscenaci. Největší zásah představuje genderová proměna postavy, u níž Tony pracuje v obchodě. Transformace Doca v jeho ovdovělou ženu Valentinu však má smysl. Není to ústupek politické korektnosti, nýbrž hold filmu z roku 1961. Portorikánka Rita Moreno si v předchozím snímku zahrála Anitu (v nové verzi ji ztvárňuje živelná Ariana DeBose), Bernardovu přítelkyni – za tuto roli získala Oscara. Dnes devětaosmdesátiletá herečka zazpívala skladbu „Somewhere“, kterou se v originále po smrti Mariina bratra milenci ujišťují o vzájemné lásce.
Už původní West Side Story přenáší příběh Romea a Julie z italské Verony do ulic New Yorku 50. let. Spielbergovo moderní uchopení je energičtější a plné barev, přesto věrné a funkční i v pomalejších a tragických momentech. Herci ve Spielbergově režii předvádí několik skvělých hudebních čísel, která fungují i díky schopnostem jeho dvorního kameramana Janusze Kamińskiho. Taneční scény vytvořil Justin Peck, rezidenční choreograf souboru New York City Ballet. Nesnaží se napodobovat nebo kopírovat choreografii Jeromea Robbinse, vychází však z jejího ducha. Efektní pohybová čísla se přirozeně prolínají s akrobatickými prvky a tanečně stylizovanými rvačkami.
Nejznámější sekvence jako „balkonová scéna“ na požárním schodišti zůstávají zachovány. Leckteré písně se ale dočkaly velkolepějších kulis i výpravy, byly přeneseny do realističtějších exteriérů, případně do odlišných interiérů, které textům písní dávají nový význam.
Reálnější je i samotný výběr herců – v dnešní době už je samozřejmé, že portorickou polovinu osazenstva hrají herci se skutečně hispánskými kořeny, nikoli nalíčení běloši jako kdysi. Zajímavá je i režisérova autorská volba nepřekládat ve chvílích, kdy portorické postavy z angličtiny plynule přechází do španělštiny, čímž by angličtina dostala implicitně navrch. Spielberg stejně jako původní film i muzikál k rasovému vypětí mezi Žraloky a Tryskáči přistupuje citlivě i s nadhledem. Příběh odehrávající se v dnes již silně gentrifikované newyorské čtvrti West Side je tématem rasové nesnášenlivosti a násilí aktuálnější než kdy dřív.
Spielbergovo West Side Story skutečně působí jako vysněný projekt. Odráží se v něm radost a um nejen na straně režiséra, ale i ostatních tvůrců a herců. Největším objevem je určitě osmnáctiletá debutantka Rachel Zegler. Jsem zvědavá, jak se její nevinné vzezření a talent projeví v chystaném hraném remaku klasické disneyovské Sněhurky (v dnešní době už se ani nemůžeme divit, že pro roli princezny, která je „bílá jako sníh“, vybrali zrovna Rachel – doufám, že tento malý rýpanec se setká s pochopením). Znamenitý výkon předvádí i představitelka Anity, třicetiletá americká herečka, zpěvačka a tanečnice Ariana DeBose, která má zkušenost s broadwayskými muzikály. Scénu, ve které zpívá a tančí na legendární skladbu „America“ proměňuje na energický audiovizuální zážitek.
Steven Spielberg si citlivou aktualizací legendárního muzikálu splnil sen a přinesl na stříbrné plátno dechberoucí snímek, který si zaslouží pozici jednoho z nejlepších filmů roku a silného kandidáta na Oscara.
Zdroj: Falcon