• Lifestyle  • Proč cvičit s osobním trenérem a jak ho vybrat?

Proč cvičit s osobním trenérem a jak ho vybrat?

Mnohým připadá cvičení s trenérem jako zbytečný luxus. Možná se ptáte, proč platit za někoho, kdo na vás kouká, zatímco se potíte, a počítá přitom do deseti. Investice do něj může být jedním z vašich nejlepších rozhodnutí. Proč je dobré začít cvičit s trenérem a jak vybrat toho správného, vám poradíme v dalším z článků, které vznikají ve spolupráci s JOHN REED. 

Fitness centra jsou aktuálně zavřená a vy se musíte spokojit jen se cvičením doma, kde vám může chybět motivace a kde pravděpodobně nikdo nehlídá, jestli provádíte cviky správně. Pokud se cvičením začínáte, nejspíše si připadáte trochu ztracení. Přepínáte různá videa, ve kterých cvičenky s úsměvem a bez kapky viditelného potu vykonávají pohyby, o jejichž provedení se vám může jen zdát (nebojte, možná se jen podceňujete). Nebo se cvičení již nějakou dobu (intenzivně) věnujete, a přesto se výsledky nedostavují vůbec nebo velmi pomalu? Při provádění cviků trpíte a druhý den se sotva kvůli – v lepším případě – namoženým svalům zvednete z postele? Připusťte si, že možná děláte někde chybu, ale také se nevzdávejte. Jděte si zatím aspoň zaběhat nebo se projít. Protahujte se. Důležité je zůstat v pohybu. Nacházíte se v přechodné fázi. Vytrvejte a až dojde k zrušení omezení a fitko se opět otevře, vyhledejte profesionála, který bude vaším rádcem a oporou.

Lidé často říkají, že je osobní trenér drahý a zbytečný, ale pokud jsou to tací, kteří jsou ochotni utratit za „zázračné“ hubnoucí nápoje a strávit x hodin na strojích bez adekvátních výsledků, rozhodně by se nad tím měli ještě zamyslet. Ano, není to nejlevnější záležitost, ale za kvalitu se někdy prostě platí – a vyplatí se to. 

Pokud jste začátečníci nebo se ke cvičení vracíte po delší pauze, doporučujeme osobní trénink všema deseti. Trenér začátečníkovi nejen ukáže, jak cvičit, ale také mu pomůže vytvořit návyk. Jelikož na vás bude ve stanovený čas ve fitku někdo čekat, nemůžete si jen tak říct, že „dnes na to kašlu, protože…“ Trenér vám vždy odborně poradí a pomůže. Opraví z dřívějška naučené chyby a eliminuje tvorbu nových. Sestaví vám tréninkový plán a jídelníček (o tom více v některém z následujících článků). 

Jak poznáte kvalitního trenéra? 

Při tréninku se vám plně věnuje a nenechává se rozptylovat (např. svými známými v posilovně nebo zprávami od jiných klientů). Má vystudované příslušné vzdělání a platný certifikát – přes všechny své znalosti ze sebe ale nedělá „všeználka“. Dokáže vše potřebné ohledně cviků i stravy vysvětlit a motivuje vás k ještě lepším výkonům. Zajímá ho vaše sportovní minulost a zkušenosti, naslouchá vám, a pokud s něčím máte problém, najde vhodnější alternativu – a v případě, že vám opravdu nedokáže pomoci a nemyslí si, že je pro vás ten pravý, odkáže vás na jiného (prověřeného) trenéra. 

Vašeho budoucího mentora a tréninkového parťáka hledejte nejdříve v nabídce fitka, které navštěvujete. Pokud si nevíte rady, přímo tam by vám měli poradit, jaký by pro vás mohl být tím nejvhodnějším na základě toho, jestli jste začátečník, připravujete se na závody, chcete zhubnout… Následně si nezapomeňte přečíst reference. 

Jací osobní trenéři jsou vám k dispozici v JOHN REED?  

Aktuálně mám za sebou téměř dva měsíce cvičení pod dohledem osobní trenérky – konkrétně Niny Balážové. Při výběru jsem od samého začátku věděla, že si vyberu ji. Nejen, že mi přišlo, že bude vyhovovat mým potřebám a cílům – převážně zpevnění postavy, zlepšení techniky cvičení, dodržování vhodného jídelníčku – ale přitahovala mě její viditelná pozitivní energie a tušila jsem, že si s ní budu rozumět. A navíc běhá (což já taky), a to hodně (a velmi brzo ráno) – je držitelkou českého rekordu za nejvíce uběhlých kilometrů dva roky po sobě (2018 – 5822,07 km/rok, 2019 – 6245,85 km/rok). Prostě wow.Po prvním setkání na osobní konzultaci a prvním tréninku jsem mohla říct, že jsem se nemýlilaa své volby nelituji. Nina je sluníčko, nejen, že je profesionálka, ale také úžasná osoba. 

„Fitko je mým domovem. Chodím tam vždy s úsměvem a radostí, protože vím, že uvidím svého klienta, kterému pomůžu se přiblížit jeho cíli a samozřejmě mu jako bonus vykouzlím úsměv na tváři,“ říká Nina. A musím souhlasit. Po každém tréninku s ní jsem vyřízená, ale šťastná, protože dělám něco pro sebe a ona dohlíží na to, abych to dělala správně. Motivuje mě, zlepšuje mi náladu svým přístupem a pozitivní energií. 

Trénuju s ní obvykle dvakrát týdně. Cvičíme s vlastní vahou, nevyužíváme stroje (takže v době lockdownu kvůli jejich absenci „pláču“ méně než jiní návštěvníci fitka), jen na mě vždy vytáhne nějakého pomocníka ve formě bosu, trx nebo posilovací gumičky. Cviky sestavuje tak, aby byly nejen účinné, ale také zábavné a originální. Cvičení se věnuju už několik let, ale snad nikdy jsem se nezapotila tolik co s ní. A změny jsou znát. Tři týdny od prvního vážení na speciální váze Tanita jsem měla o téměř 3 kg více svalové hmoty a o 7 % méně tuku! Postupně si zlepšuji techniku cviků a držení těla. Snažím se chodit pěšky ještě víc než kdy dřív a také uběhnu větší vzdálenosti. Viditelné změny se sebou přináší i to, že se mi zvýšilo sebevědomí ohledně toho, jak vypadám, ale také jsem psychicky více vyklidněná. Ukazuje se, že nejde jen o to zhubnout a nabrat svaly, ale najít cestu k celkově lepšímu životnímu stylu. 

Na závěr bych chtěla zmínit heslo, kterým se Nina řídí a mně samotné ho nejméně jednou říkala: „Žij šťastně, starosti hoď za hlavu. Vše je jen v hlavě. Pokud člověk myslí pozitivně, přenese se to i do výsledků.“ Něco na tom bude, nemyslíte? 

Článek vznikl ve spolupráci s JOHN REED

Zdroj fotografií: JOHN REED