• ppl talk  • Jakub Kofroň z ELKA Lounge: Dáváme si za cíl být značkou pro váš well-being

Jakub Kofroň z ELKA Lounge: Dáváme si za cíl být značkou pro váš well-being

Když bylo Jakubovi Kofroňovi 16 let, maminka mu ušila napodobeninu skejtových trenýrek a on si na nich postavil byznys. Jeho společnosti ELKA Lounge, která s respektem k přírodě nabízí spodní prádlo a další pohodlné domácí oblečení, se byznysově daří a má ambici se stát světovou značkou. 

Příběh značky ELKA Lounge začíná a končí komfortem. Jejím vlajkovým produktem jsou trenýrky, dále nabízí další spodní prádlo či třeba mikiny a trička. Své loungewear produkty vyrábí s důrazem na udržitelnost. „ELKA je etická značka od roku 2008, od doby, kdy slovo udržitelnost nebylo tak módní. Soustředíme se na nadčasovou trendovost, ověřené evergreeny s vysokou kvalitou,“ říká zakladatel Jakub Kofroň. 

Jak byste charakterizoval značku ELKA Lounge?

ELKA Lounge je česká etická značka, která nabízí loungewear oblečení pro celou rodinu a home produkty z prémiových materiálů. Od pohodlného spodního prádla, přes nadčasová body a další basic kousky, jako jsou trička, mikiny, až po ložní prádlo z přírodních materiálů, jako je 100% organická bavlna, bavlněný satén nebo len. Dáváme si za cíl být značkou pro váš well-being. 

Po vlastní značce oblečení jste toužil už na základní škole. Splnil se vám plně váš dětský sen, nebo jste měl jinou představu?

Zatím si ho plním. Vybudovat značku do podoby, kterou od mala vidím, tedy značku světového rozměru není lehké, respektive bez velkých investic to zkrátka trvá. Ale přes tu dlouhou cestu před námi musím říct, že tento rok už jsme ve stadiu, kdy portfoliově i vizuálně mé představy splňuje. Teď už jen máknout na tom, aby nahradila spousty neodpovědných značek a stala se světovou, ikonickou. V ten moment se mi splní sen. 🙂

Vše začalo trenýrkami, které vám ušila k Vánocům vaše maminka Lenka. Jak moc se v dnešní době ještě zapojuje do chodu značky a přípravy produktů?

Stále se zapojuje, ačkoli se naše role ve firmě hodně mění podle toho, na co si zrovna myslíme, že (ne)stačíme, sami. Tak se čím dál tím více vracíme v důležitých krocích ke kořenům. Pracovali jsme s cizími lidmi na vývoji i designu a zjistili jsme, že nejlepší je v tom ležet sami. Byť se leccos učíme, ladíme, máme stejný přístup – všechno musí být na centimetr přesné, precizní a do detailů. Stále tedy pracujeme úzce společně. 

Měla pandemie pozitivní vliv na prodeje vzhledem k tomu, že lidé trávili více času doma a vyhledávali pohodlné oblečení?

Určitě ano. Během pandemie jsme zaznamenali zvýšený zájem o produkty,  měli jsme a máme prakticky stále vyprodané mikiny, povlečení…

Slogan značky zní „With respect to you and nature“. Zdůrazňujete jím podporu udržitelnosti. Jak se vám osobně daří respektovat sebe či své okolí, přírodu?

Myslím, že značky by měly zrcadlit své zakladatele, aspoň u mě to tak je. ELKA je etická značka od roku 2008, od doby, kdy slovo udržitelnost nebylo tak módní. A jelikož jsme v tom tak dlouho, řeším tohle téma samozřejmě i ve svém životě. Je to ale o balancu. 

V rámci udržitelnosti také nepřicházíte s kolekcemi a častými novinkami a soustředíte se spíše na basic kousky, které vydrží a lidé se k nim při nákupu i vrací. Můžete prozradit, zda v blízké době plánujete rozšířit sortiment? Je nějaký kousek, o který mají lidé zájem, ale nemáte ho v nabídce?

V ELKA se soustředíme na basic věci v základních barevných tónech, aby se daly lehce kombinovat s jiným oblečením nebo jiným barvami. Chceme, aby náš produkt vydržel zákazníkovi dlouho a neměl by potřebu ho vyměnit hned v další sezoně jen proto, že se mu nehodí do šatníku. Soustředíme se na nadčasovou trendovost, ověřené evergreeny s vysokou kvalitou. S tím souvisí i otázka na nové produkty. Do portfolia nově přibylo prémiové lněné povlečení, na které jsem se osobně velice těšil. Nabídku sortimentu nechceme příliš rozšiřovat, už bychom se nebavili o udržitelnosti, ale čistém konzumu, kterému se vyhýbáme.

Který kousek máte vy osobně nejradši?

Bílé tričko ze 100% organické bavlny, na které si může každý jako já zvyknout  a vždy má stejně přesný střih a látku, která je kvalitní po mnoho let. To mi v obchodech chybělo, moci si opakovaně koupit kvalitní základní produkt, jako je bílé tričko. U každé značky se každý půl rok mění střih, materiál – nikde jsem nebyl schopen na to, co děláme my, přijít. 

Dříve jste spolupracovali s Freshlabels nebo Zootem. Plánujete se k podobné spolupráci v budoucnu vrátit, nebo prodej necháte čistě ve své režii?

Trh se od té doby poměrně změnil, ale určitě se nebráníme smysluplné spolupráci, která dokáže předat kvality ELKA dalším zákazníkům. 

Jaké jsou vaše další profesní plány?

Mám ELKA jako celoživotní projekt, nicméně jsem poměrně hyperaktivní, takže se určitě budu věnovat i mé digitální agentuře Beneficio a myslím, že se najdou i další projekty. Miluju design, jsem fanouškem architektury, zajímám se o obnovitelné zdroje… Takže to bude takový mix. 

Jak moc vám v budování brandu pomáhají sociální sítě? 

Sociální sítě jsou k budování brandu čím dál důležitější a jsou skvělým nástrojem pro každou značku, které záleží na růstu zákazníků a pozitivním vnímání značky.  S ELKOU využíváme především Instagram, kde se snažíme šířit autentický obsah a máme možnost bezprostřední interakce se zákazníkem. 

Z fotografií produktů čiší autenticita. Nenajímáte profi modely, fotíte skutečné lidi i z řad vašich zákazníků. Vnímáte tento krok jako velké plus v komunikaci značky? Vzpomenete si při tvorbě konceptu Your Moments na nějaké nejzajímavější či nejvíce překvapivé focení?

Koncept Your Moments, o kterém se zmiňujete, je součástí nové marketingové strategie a souvisí s byznysovými a marketingovými cíli, které jsme si dlouhodobě stanovili. Plus vidím v tom, že nám naši zákazníci otevřeli své soukromí. Každé focení bylo autentické, intimní a bezprostřední, to je tím, co chceme v lidech probouzet. Navíc je s tím spojený udržitelný přínos – s menšími náklady na focení můžeme prostředky využít třeba na další vývoj produktů.

Co vás vedení a budování značky naučilo? Mělo velký vliv na vaše začátky to, že vám tehdy bylo jen 16 let?

Podnikání je o vytrvalosti – aspoň u mě. Vše se vyvíjí postupně s tím, jak se člověk učí, a to se od 16 do 30 učí opravdu hodně a poměrně skokově každý rok. Dalo mi to hodně celkového rozvoje, zkušeností, jednání s lidmi a hlavně pokory. 

Co byste chtěl ještě zlepšit? Kde se jako podnikatel i člověk, kterému není lhostejné téma udržitelnosti, inspirujete?

V každodenním životě. Vidím věci kolem sebe a tu strašnou spoustu věcí, co se musí změnit. Ať už je to mytí aut a splachování pitnou vodou, tisíce 0,5l pet lahví vedle kohoutků s pitnou vodou, plýtvání a výroba naprosto zbytečných věcí.  Ale z toho by se člověk zbláznil. Snažím se zlepšovat ve vlastním chování a chování mé rodiny a okolí a řekl jsem si, že se budu snažit zlepšovat svět v tom, co dělám, tedy v módě a digitálních technologiích. Kdyby se móda dělala tak, jak ji děláme v ELKA, a lidé by byli více edukovaní, o což se my snažíme, nebyl by dopad módního průmyslu tak fatální. V Beneficio se zase snažíme nacházet nová digitální řešení, která šetří našim klientům zdroje. To chceme zlepšit. 

Zdroj fotografií: ELKA Lounge